O bună cunoaștere a tehnologiei face parte din abilitățile de bază ale oamenilor din ziua de azi
Aproape peste tot este nevoie de cunoștințe de calculator, iar telefoanele mobile fac parte din viața noastră cotidiană. Pentru că s-au născut în această eră, copiii iau contact de mici cu tehnologia de ultimă oră, iar mulți dintre producătorii acesteia încurajează utilizarea dipozitivelor de tot felul de la vârste cât mai fragede.
Totul, pentru a stimula și a învăța pe cei mici să devină cât mai pricepuți în a le folosi la maturitate. De câțiva ani însă, psihologii și psihiatrii, în urma unor studii longitudinale și transversale, trag un semnal de alarmă. Nu doar că tehnica modernă nu-i ajută pe cei mici să devină mai inteligenți mai repede, ba dimpotrivă: ea nu contribuie deloc la învățare și chiar poate deveni un impediment în dezvoltarea normală a celor mici.
Copiii și tehnologia. Credințe care dăunează
Mulți părinți sunt fericiți să-și lase odraslele la televizor sau la calculator, unde acestea „sunt liniștite“ și, în plus, învață tot felul de lucruri noi. Dar oare este adevărat? Cercetătorii au întreprins diverse studii care demonstrează contrariul.
- Copiii lăsați în fața televizorului nu învață nimic de la personajele care li se perindă prin fața ochilor, ci doar petrec timpul fiind hipnotizați de culori și mișcări.
- Copiii învață doar prin interacțiune cu oameni vii, nu cu cei din filme sau desene animate.
Mai mult, ritmul și viteza imaginilor de pe ecran le afectează capacitatea de atenție și concentrare, iar mai târziu copiii care au petrecut mult timp în fața dispozitivelor media au rezultate mai slabe la școală.
Psihologii le atrag atenția părinților să nu lase copiii sub trei ani să se joace cu telefoanele mobile sau cu tabletele; de asemenea, nu ar trebui să se uite la televizor mai mult de o jumătate de oră pe zi. Asta, dacă vor să aibă copii sănătoși și bine dezvoltați.
Vârsta contează
De ce sunt copiii periclitați și nu adulții? Deoarece creierul lor este în formare. Generația care a cunoscut calculatorul la 16-20 de ani nu este în pericol pentru că după 15 ani creierul și-a încheiat în mare parte dezvoltarea.
Însă creierul copiilor este în formare, iar dispozitivele nu doar că nu au nicio contribuție pozitivă la dezvoltarea acestuia, ci chiar împiedică buna lui funcționare și creștere.
Părinții care cred că își stimulează copiii să devină mai inteligenți și mai bine echipați pentru viitor se înșală amarnic atunci când le cumpără acestora telefoane mobile, tablete, calculatoare și console de jocuri.
Opinii împărțite? Da, pentru că există interese considerabile
Această opinie a psihologilor pare să fie în contradicție cu politicile pe scară largă ale multor țări și organizații, care vor să le ofere posibilitatea copiilor din zonele în curs de dezvoltare să aibă acces la internet și la calculator. În mare parte, politicile nu au la bază studiile amintite mai sus.
În plus, ele sunt susținute și de marii producători de tehnologie media, care au tot interesul să-și vândă produsele, deloc ieftine, de altminteri. Dar, chiar și acolo unde nu există interese directe, de multe ori oamenii nu s-au interesat și nu cunosc efectele negative ale tehnologiei media asupra dezvoltării copiilor.
În cel mai bun caz, susțin psihologii optimiști, media nu are niciun efect asupra dezvoltării creierului. Însă foarte des efectele sunt obezitatea (copiii care stau în fața ecranelor nu se mișcă și nu doar creierul are de suferit, ci și corpul), incapacitatea de concentrare, atenția scăzută, depresia (cu timpul, lipsa contactelor sociale duce la izolare și însingurare).
Toate aceste tulburări se pot agrava de-a lungul vieții și deseori sunt mult mai greu de tratat decât de prevenit. Soluția?
Copiii trebuie să se joace afară, în aer liber, nu în fața ecranelor. Limitați-le timpul de expunere și încurajați-i să-și facă prieteni în viața reală. Lumea virtuală mai poate aștepta